سیلیس چیست ؟ کاربردهای سیلیس چیست ؟

به طور کلی موارد مصرف سیلیس SiO۲ عبارت است از: شیشه سازی، چینی سازی، تولید فروسیلیس، سرامیک سازی، تولید آجر ماسه آهکی، ریخته گری، تولید سیلیکات سدیم، تولید دیگر مواد سیلیسی، به عنوان نیمه هادی در صنعت الکترونیک و تولید پشم شیشه.

مقادیر قابل توجهی ازماسه سنگ خرد شده به عنوان مصالح ساختمانی بکار می رود.

سیلیس مصرفی در هر یک از این صنایع باید کیفیت خاصی داشته باشد. ترکیب شیمیایی، ساختمان کانی شناسی و خواص فیزیکی سیلیس، تعیین کننده کیفیت و موارد مصرف آن در هر یک از صنایع مذکور می باشند. ترکیب شیمیایی سیلیس در واقع عبارت است از درصد SiO۲ موجود در سنگ و نیز درصد هریک از اکسیدهای دیگر که معمولاً به همراه SiO۲ در کانسارهای مختلف وجود دارند و در صورتی که درصد هر یک از آنها از حد معینی تجاوز نماید، کاربرد آن را در صنایع مختلف محدود و یا غیر ممکن می سازد.

علاوه بر درصد SiO۲، ساختمان کانی شناسی سنگ نیز در تعیین کیفیت و موارد مصرف آن نقش مهمی دارد زیرا ممکن است SiO۲ به صورت انواع سیلیکات ها وجود داشته باشد، در نتیجه این مسئله در تعیین روش کانه آرائی و چگونگی حذف ناخالصی ها تأثیر خواهد داشت.

خواص فیزیکی سیلیس نیز در همین روش مناسب برای خردایش، دانه بندی پودر سیلیس تولید شده و تعیین موارد مصرف پودر تولید شده تأثیر خواهند داشت.

سیلیس نام دیگر ترکیب شیمیایی دی اکسید سیلیکون است. هر واحد سیلیس شامل یک اتم سیلیکون و دو اتم اکسیژن است. اگر قبلاً از سیلیس چیزی نشنیده اید ، ممکن است تعجب کنید که می شنوید که احتمالاً هر روز با آن در تماس بوده اید. سیلیس ماده معدنی به نام کوارتز را تشکیل می دهد و بیشترین ماده معدنی پوسته زمین است. این ماده اصلی بیشتر شن و مایع اصلی شیشه است. هر بار که لیوان را برای نوشیدن انتخاب می کنید ، از سیلیس استفاده می کنید. سیلیس از زمان های بسیار قدیم ، مدت ها قبل از اینكه می دانستیم از سیلیكون و اکسیژن ساخته شده است ، برای انسان شناخته شده بود. هنر ساخت اشیاء شیشه ای با سیلیس به قرن ها بر می گردد. امروزه کاربردهای صنعتی زیادی برای سیلیس وجود دارد که شامل ساینده ، مصالح ساختمانی ، پرکننده ها ، الکترونیک و تصفیه آب است.

خواص سیلیس شامل خواص شیمیایی و فیزیکی مانند سختی ، رنگ ، نقطه ذوب و جوش و واکنش پذیری است. سیلیس در شرایط عادی دما و فشار یک ماده معدنی جامد و متبلور است. سیلیس خالص بی رنگ است ، اما اگر آلودگی هایی در نمونه کوارتز وجود داشته باشد ، ممکن است رنگی باشد. به عنوان مثال ، کوارتز رز نوعی سیلیس است که مقدار کمی آهن دارد. و به آن رنگ صورتی می بخشد. کوارتز شیری رنگ سیلیس معمولی است که دارای حباب های هوا و یا اجتناب از مایعات است که باعث می شود مواد معدنی سفید به نظر برسند. سیلیس دارای نقاط ذوب و جوش بسیار بالا است: ۳،۱۱۰ درجه فارنهایت و ۴،۰۴۶ درجه فارنهایت. که برای ساختن شیشه ، به کوره بزرگ و داغ نیاز است. سیلیس با اسید هیدروفلوریک واکنش نشان می دهد. این واکنش برای تولید کوارتز در صنعت نیمه هادی استفاده می شود. سیلیس همچنین با اکسیدهای فلزی مانند اکسید سدیم یا اکسید سرب واکنش نشان می دهد. این واکنش ها برای تولید انواع مختلف شیشه مانند شیشه بوروسیلیکات یا شیشه سرب استفاده می شود. شیشه بوروسیلیکات نوعی شیشه است که می تواند افراط دما را تحمل کند. اغلب در آزمایشگاه ها از ظروف شیشه ای استفاده می شود.
شن و ماسه صنعتی اصطلاحی است که معمولاً برای محصولات شن و ماسه سیلیس با خلوص بالا با اندازه های دقیق کنترل می شود که محصولی دقیق تر از بتن های معمولی و شن های آسفالت است.

شن و ماسه سیلیس کوارتز است که با گذشت زمان ، با کار آب و باد ، به دانه های ریز خرد می شود. بازرگانی سیلیس ماسه به طور گسترده ای توسط شرکت های درگیر بازیافت نفت و گاز طبیعی در بازی های منابع معمولی و غیر متعارف استفاده می شود. از این منبع برای ساختن وسایل روزمره مانند شیشه ، مصالح ساختمانی ، محصولات مراقبت شخصی ، الکترونیک و حتی مواد تجدید پذیر نیز در پردازش های صنعتی استفاده می شود. شن و ماسه صنعتی اصطلاحی است که معمولاً برای محصولات ماسه ای سیلیس با خلوص بالا با اندازه دقیق کنترل می شود. محصولی دقیق تر از بتن های معمولی و شن های آسفالت است.

سیلیس (SiO2) نامی است که به گروهی از مواد معدنی متشکل از سیلیکون و اکسیژن داده می شود که معمولاً در حالت کریستالی یافت می شود و به صورت آمورف ناشی از هوازدگی یا فسیل پلانکتون است. رسوبات ماسه ای سیلیس در عملیات گودال باز معمولاً سطح استخراج می شوند ، اما لایروبی و استخراج زیرزمینی نیز به کار می رود. استخراج سنگ معدن با كاهش مقدار ناخالصي ها ، فرآيند قابل توجهي را به همراه دارد تا ميزان سيليس را افزايش دهد. سپس خشک و اندازه می شود تا توزیع بهینه اندازه ذرات برای برنامه مورد نظر تولید شود. برای کاربردهای صنعتی و ساختاری ، سپرده محصولات سیلیس حداقل ۹۵٪ SiO2 ترجیح داده می شود. سیلیس سخت و از نظر شیمیایی بی اثر است و از نقطه ذوب بالایی نیز برخوردار است و این امر ناشی از استحکام پیوندهای بین اتم ها است. اینها کیفیت بالایی در برنامه هایی مانند ریخته گری و سیستم های تصفیه دارند. استحکام شن و ماسه صنعتی ، سهم دی اکسید سیلیکون (SiO2) و خاصیت غیر واکنشی آن را به یک ماده ضروری در تولید هزاران محصول روزمره تبدیل می کند.