میکرو سیلیس   

میکروسیلیس یا دوده ی سیلیسی ماده ای است خاکستری رنگ به شکل آمورف با خاصیت پوزولانی که باعث کاهش نفوذ پذیری و افزایش مقاومت بتن میشود . همچنین با استفاده از این ماده در بتن میتوان مقدار سیمان را در طرحهای بتن تا میزان قابل توجهی کاهش داد.

پودر میکروسیلیکا جهت تقویت خواص آب بندی و دوام سازه های بتنی به خصوص در سازه های ساحلی ، آبی و بتنهایی که در معرض حمله ی شدید سولفات ها و خوردگی آرماتورها قرار دارند مورد مصرف دارد:

استفاده از میکروسیلیس در بتن ریزی های مجاور سواحل دریاها به طور جدیدی مورد توجه مهندسین ساختمان قرار گرفته است . به دلیل خصوصیات بارز پوزولانی میکروسیلیس ، استفاده از آن جهت بهبود خواص مکانیکی و افزایش دوام بتن در کشورهای پیشرفته رو به افزایش است .

میکروسیلیس یک محصول فرعی از کوره های قوس الکتریکی در جریان تولید آلیاژهای فروسیلیس می باشد . این ماده با داشتن بیش از ۹۰ درصد سیلیس با حالت غیر کریستالی و به شکل ذرات بی نهایت ریز با قطر متورسط ۰٫۱ متوسط میکرون شدیدا پوزولانی است و برای استفاده به عنوان یک ماده سیمانی در بتن بسیار مناسب است و با استاندارد ASTM C1240  مطابقت دارد .

سیلیس در بتن

سیلیس در بتن به صورت پودر سیلیس وسیلیس دانه بندی

مصالح بتن شامل سیلیس فعال یا سیلیکات های فعال که به صورت طبیعی یا مصنوعی وجود دارند و خصوصیت سیمانی قابل توجه (به صورت ثانویه) از خود نشان می دهند را پوزولان می گویند. پوزولان ها به دو دسته ها طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی شده که میکروسیلیس یکی از پوزولان های مصنوعی می باشد.

بررسی در خصوص رابطه حوزه دانستیته وتراکم پذیری بتن با نوع افزایش مقاومت آن نیز میتواند کمک خوبی برای ترسیم ارتباط موثر در مواد تشکیل دهنده با مقاومتها و قابلیتهای بتن باشد.بر همین مبنا هرگز نمیتوان از نقش موثر سیلیس و جایگزینی آن ( به همراه بازالت در این تحقیق ) به جای شن وماسه در بهبود کیفی بتن ، چشم پوشی کرد . نظر به اینکه میتوان از سیلیس با کیفیت در جه ۲ و خلوص حدود ۹۴ درصد در این جایگزینی بهره جست ، پس قیمت تمام شده آن هزینه چندانی را متوجه عملیات آماده سازی بتن نمیکند و در عوض قابلیت مقاومتی بتن را  تا حد چشمگیری افزایش میدهد . با توجه به جمیع نکات ، استفاده از سیلیس به عنوان ماده ای معدنی ، ارزان و کاملا فراوان و قابل دسترس میتواند پارامتر بسیار مهمی در ساخت بتن با مقاومت بالاتر محسوب شود .